strefa dobrej wiedzy

blog

Czy Twój blog to kompletna klapa jeśli Google Analytics pokazuje średni czas wizyty liczony w sekundach?

9/03/2022 | Blog, SEO

Jeśli czytasz ten artykuł prawdopodobnie śledzisz wyniki swojej strony internetowej bądź bloga z pomocą Google Analitics albo podpiętej w WordPressie wtyczki Monster Insight. Zaobserwowałeś w statystykach, że czytelnicy Twojego bloga spędzają na lekturze artykułów średnio kilkadziesiąt sekund, a przecież przeczytanie całego artykułu powinno zająć około 5-10 minut? Czy nadszedł czas, aby zrezygnować z blogowania?

Czym jest średni Czas trwania sesji?  

Jednym z podstawowych wskaźników mierzących jakość strony jest średni czas trwania sesji. Google Analytics pomaga zrozumieć, które zakładki i części Twojej strony są ciekawsze, a z których odwiedzający szybko wychodzą.

Widok z panelu niewielkiej strony internetowej (nie-bloga)

Jak oblicza się średni Czas trwania sesji?

Całkowity czas trwania wszystkich sesji (w sekundach) / liczba sesji

Czas trwania poszczególnych sesji jest obliczany w różny sposób w zależności od tego, czy na ostatniej stronie sesji występują interakcje (nazywane trafieniami interakcji). Działanie interakcji jest liczone, gdy użytkownik wchodzi na stronę i wchodzi z nią w interakcję w sposób określony w ustawieniach śledzenia Google Analytics.

Na przykład strona często jest ustawiona tak, aby śledzić odtwarzanie wideo jako trafienie w interakcję. Jeśli na ostatniej stronie odwiedzanej w sesji:

  • Naciśnięcie przycisku „odtwarzaj” na wideo – czas trwania sesji jest śledzony do momentu, w którym naciśniesz „odtwarzaj”.
  • Ktoś nie kliknął „odtwarzaj”, czas spędzony na tej stronie nie jest wliczany do całkowitego czasu trwania sesji.

Czas trwania sesji w Google Analytics – to wcale nie takie oczywiste jak mogłoby się wydawać!

Średni czas spędzony na stronie to po prostu średnia ilość czasu, jaką wszyscy użytkownicy spędzają na jednej stronie. Ale zmierzenie go nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. W pułapkę dosłownego traktowania krótkiego czasu trwania sesji jako braku zainteresowania treścią na blogu nierzadko trafiają zarówno niedoświadczeni marketingowcy jak i autorzy tekstów.

Średni czas trwania sesji – tak to jest liczone w praktyce:

  1. Google Analytics śledzi czas spędzony na stronie i czas spędzony w witrynie, mierząc różnicę między sygnaturami czasowymi odwiedzin. Jeśli wizyta jest tzw. bounce czyli po prostu zobaczył tylko jedną stronę – jeśli odwiedzający wychodzi po obejrzeniu tylko jednej strony, czyli np. przeczytaniu konkretnego artykułu na który trafił z Google, czas nie zostanie zarejestrowany.
  2. Google Analytics na bieżąco odlicza Twój czas na stronie niezależnie od tego, czy okno przeglądarki znajduje się w ukrytej czy widocznej karcie. Przykładowo – prawdopodobnie masz teraz otwartą więcej niż jedną kartę. Każda karta nadal śledzi czas spędzony na tej stronie, nawet jeśli technicznie nie przeglądasz strony.

W rezultacie „czas spędzony na stronie” to średnia obliczona tylko z nie-bounce (gdy odwiedzający przegląda więcej niż jedną podstronę/zakładkę), co jest zniekształca rzeczywistą ilość czasu spędzanego na stronie.

Biorąc to pod uwagę, w przypadku podstawowego konta Google Analytics bez skonfigurowanych zdarzeń niestandardowych wskazać należy dwa następujące fakty:

  1. Google nie może zmierzyć czasu, jaki użytkownik spędził na ostatniej stronie podczas wizyty w Twojej witrynie.

Jeśli użytkownik opuści Twoją witrynę, zamykając okno, zamykając kartę lub wpisując inną witrynę w pasku adresu URL, Google Analytics nie może tego śledzić. Oznacza to, że dane te są często niedokładne w przypadku witryn takich jak blogi, z których użytkownicy zwykle wychodzą zaraz po otrzymaniu poszukiwanych informacji, czyli przeczytaniu danego, konkretnego artykułu.

  1. Średni czas spędzony na stronie > Średni czas trwania sesji (w większości przypadków)

Jest to spowodowane dwoma czynnikami obliczeń metrycznych:

  1. Dane dotyczące średniego czasu spędzonego na stronie Google Analytics uwzględniają tylko brak wyjść i odrzuceń. Większość witryn ma współczynnik bounce wyższy niż 50%, a średni czas spędzony na stronie pochodzi od drugiej połowy użytkowników, którzy się odwiedzają więcej niż jedną zakładkę/podstronę.
  2. Średni czas trwania sesji liczy wszystkie bounce – odbicia jako zero sekund. Oznacza to, że im wyższy współczynnik bounce – odrzuceń i współczynnik wyjścia, tym krótszy będzie średni czas trwania sesji.

Więc o czym mówi średni czas trwania sesji?

W przypadku blogów te wartości (średni czas trwania sesji oraz średni czas spędzony na stronie), w ich domyślnych konfiguracjach, nie są statystycznie istotnymi odzwierciedleniem czasu rzeczywistego, jaki użytkownik spędza w Twojej witrynie. Nie dają więc nam żadnej istotnej wiedzy o jakości naszych artykułów. Jeśli mowa natomiast o stronach o charakterze nieblogowym czas trwania sesji jest zwykle kilkukrotnie dłuższy i tutaj rzeczywiście możemy powiedzieć czy nasza strona jest atrakcyjna dla odwiedzającego i przykuwa jego uwagę na dłużej niż kilkanaście sekund. Pamietać jednak należy, że długi bądź krótki czas spędzony na stronie nie musi bezpośrednio przekładać się na proporcjonalną ilość konwersji. Wszystko zależy od branży, konstrukcji strony, zastosowanych call-to-action, a finalnie atrakcyjności oferty dla potencjalnego klienta.

Czy są jakieś inne opcje w Google Analytics, aby dowiedzieć się czy mój blog jest atrakcyjny dla odwiedzających?

Istnieją pewne sposoby weryfikacji tego czy czytelnicy doczytują nasze artykuły do końca np. współczynnik ukończenia artykułu, które choć również nie są idealne pozwalają uzyskać lepszy wgląd w zachowanie czytelnika.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zakresie monitorowania wyników na swojej stronie internetowej skontaktuj się z nami. Eksperci Somethingmore.pl pomogą przygotować panel Google Analytics w taki sposób, aby dostarczał Ci potrzebnych informacji.

Bartosz Wiczyński

Bartosz Wiczyński

graphic designer • marketing specialist

Ekspert z 10-letnim doświadczeniem z zakresu grafiki komputerowej, tworzenia stron internetowych, fotografii i marketingu. Stale poszukuje wiedzy, zapytany może długo i z pasją opowiadać o najnowszych trendach w branży reklamowej i optymalnych rozwiązaniach.

przeczytaj również

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również:

Odpowiemy na Państwa potrzeby

KONTAKT

Prosimy o zaznaczenie poniższych zgód:

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Poznań, POLAND

+48 515 065 068

kontakt@somethingmore.pl

WYCENA

Przygotowujemy indywidualne wyceny dla każdego projektu - wystarczy wysłać wiadomość przez formularz kontaktowy. Wycena przyjdzie w max. 24 godz.

PEŁNA SATYSFAKCJA

Jesteśmy zgranym zespołem, który realizuje projekty z pasją i zaangażowaniem. Dotrzymujemy ustalonych terminów. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie.

Przekonaj się, że warto!

SOCIAL MEDIA

NEWSLETTER

Copyright © 2021 Somethingmore.pl | Polityka prywatności