strefa dobrej wiedzy

blog

W czasie kryzysu inwestuj w marketing. Ale pamiętaj – rób to mądrze!

21/08/2022 | Blog, Marketing

Tekst przeczytasz mniej więcej w 4 minut
Inwestycje w marketing i branding są często ograniczane, gdy pojawia się potrzeba zaoszczędzenia pieniędzy w firmowym budżecie. Działania podjęte bez analizy i planu mogą przynieść jednak bardzo negatywne konsekwencje dla bieżącej sytuacji firmy i skokowo zmniejszyć sprzedaż oferowanych produktów i usług. Znacznie lepszym posunięciem jest skupienie się na zaplanowaniu i optymalizacji prowadzonych działań i kampanii. Właśnie teraz kiedy problemy wywołane restrykcjami i lockdownami wydają się przemijać Europa i cały Świat stoją przed kolejnym poważnym wyzwaniem: widmem tzw. stagflacji oraz recesji wywoływanych rosnącą inflacją, kosztami energii, spadkiem zapasów, problemami z łańcuchem dostaw. Przedsiębiorstwa muszą się przygotować na zimową aurę – a ty możesz albo zamarznąć, albo walczyć dalej.

Koniec z reklamą – czy to pomoże Twojej firmie?

W obliczu problemów na wszystkich frontach, pierwszą pokusą dla wielu jest zamrożenie działań lub ucieczka przed zbliżającą się utratą dochodów poprzez spontaniczne cięcie kosztów. Oprócz wynagrodzeń pracowników, budżet marketingowy jest często pierwszym obszarem, na który wpływają takie sytuacje.

Ale panika w tych okolicznościach i zamrożenie wydatków na reklamę nie są trafną odpowiedzią. W rzeczywistości cięcie budżetów i zatrzymanie komunikacji z klientami pogłębia straty. Zamiast tego rozsądni przedsiębiorcy powinni podejmować świadome decyzje i dostosowywać swoją strategię do celu, którym powinno być utrzymać wzrostu i zabezpieczenie swojej firmy na przyszłość w celu zapewnienia długoterminowego sukcesu.

Ogranicz inwestycje w marketing, a zwiększysz szanse na katastrofę

Niezależne od siebie badania[1][2] prowadzone w USA w związku z kryzysem gospodarczym z lat 2008 – 2009 pokazują, że przedsiębiorstwa, które wykazały największą skłonności do cięcia wydatków marketingowych wykazały największe spadki dochodów. Natomiast firmy, które utrzymały lub zwiększyły swoje inwestycje w reklamę w czasie recesji, wypadły mocniej – zarówno w krótkim, jak i długim okresie – i odnotowały 17% wzrost sprzedaży przyrostowej oraz ROI (ang. return on investment, zwrot z inwestycji).

Kontynuuj komunikację z klientami, aby zachować relacje (i sprzedaż)

Zmniejszenie wydatków na marketing i brak komunikacji z klientami i potencjalnymi klientami również ma negatywny wpływ na długoterminowe budowanie marki. Przedsiębiorstwa, które całkowicie przestają się reklamować, nierzadko w kolejnych miesiącach stoją w obliczu strat w wolumenie sprzedaży, której często nie można naprawić krótkoterminowymi działaniami, takimi jak krótkotrwałe promocje.

Strategia komunikacji w czasie recesji powinna przede wszystkim koncentrować się na dostarczaniu informacji o firmie i jej produktach oraz komunikowaniu ich wartości – szczegółowe postępowanie powinno oczywiście przybierać różne formy dla różnych branż. W przypadku sprzedaży B2C mogą to być np. rzeczywiste bądź pozorne rabaty, a także atrakcyjnie podane i zaprezentowane produkty oraz możliwie najlepsze doświadczenie kontaktu klienta z firmą. Taka sytuacja to zrównoważony mix wartości, który musi być stale komunikowany zarówno obecnym, jak i potencjalnym, nowym klientom.

Ciągła aktywność marketingowa może również zmniejszyć wrażliwość konsumentów na wzrost cen produktów firmy. Można zauważyć następującą tendencję – przedsiębiorstwa z wyższymi inwestycjami w reklamę doświadczają mniejszych strat sprzedaży w wyniku wzrostu cen.

I pamiętaj: Twoje kanały marketingowe nie walczą same z recesją. Niezbędne jest  wielokanałowe podejście do zwiększania skuteczności kampanii – łączenie kanałów offline i online jest o 45% bardziej efektywne niż sam offline i bardziej wydajne niż sam online. Im więcej kanałów, tym większy zwrot z inwestycji.

Korzystaj z analiz marketingowych, aby osiągać sukcesy

Powodem, dla którego wiele firm odnosi poważne straty wyniku zakłóceń w gospodarce jest to, że nie są przygotowane na pojawienie się gorszego okresu. Niezbędne jest podejmowanie działań, gdy jeszcze koniunktura na rynku sprzyja danej branży, a gdy tego zaniechano to najszybciej, gdy to będzie możliwe. W takiej sytuacji ważniejsze niż kiedykolwiek jest upewnienie się, że firmy naprawdę rozumieją swoich odbiorców i ich potrzeby, i nigdy nie przestają się z nimi komunikować.

Skąd więc firmy mogą wiedzieć które kampanie warto kontynuować, a z których czym prędzej się wycofać? Tutaj niezbędna jest analityka bo tylko ona może zapewnić im stabilną podstawę i rzetelne dane – na przykład dzięki indywidualnie skonfigurowanemu planowi marketingowemu, który pozwala im stale oceniać, monitorować, planować i optymalizować ich wydajność.

Analityka danych pozwala ocenić czy firma właściwie dostosowuje się do zmieniającego się środowiska, na przykład poprzez testowanie różnych treści, komunikatów lub kampanii, i może pokazać ich wpływ wydatków na wydajność i ROI. Daje im możliwość planowania scenariuszy, aby wykazywać krótko- i długoterminowe konsekwencje zamrożonych działań i osiągane rezultaty tych podejmowanych i aktywne prowadzonych. Co więcej, pomaga to firmom lepiej i bardziej strategicznie alokować zasoby w perspektywie krótko- i długoterminowej oraz otwierać nowe możliwości rozwoju.

A wyniki mówią same za siebie: widzieliśmy, że firmy, które podejmują decyzje oparte na danych i budują własny, indywidualny i elastyczny plan marketingowy, mogą osiągnąć pięciokrotnie większy wzrost niż te, które tego nie robią. Widzą większy zwrot z inwestycji i nadal z sukcesem budują swoją markę nawet w czasach spowolnienia gospodarczego.

—————————

[1] https://hbr.org/2020/08/dont-cut-your-marketing-budget-in-a-recession

[2] https://www.warc.com/content/paywall/article/event-reports/why-advertisers-need-to-keep-spending-in-a-recession–and-other-effectiveness-insights-from-analytic-partners/en-gb/146856?

Podsumowując:

  1. Podejmij działania marketingowe teraz, a nie kiedy zaczniesz odczuwać spadki dochodów. Może warto skorzystać z oferty zrobienia nowej, ukierunkowanej na klienta strony internetowej w dwa tygodnie już od 1900 zł netto?
  2. Postaw na rozwój social mediów, ale przelewaj pieniądze zgodnie z planem – wiedz co chcesz osiągnąć, sprawdzaj czy to osiągasz, modyfikuj i dopasowuj kampanie, aby ROI był jak najkorzystniejszy. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie to dobrze trafiłeś.
  3. Zweryfikuj czy Google Ads przynoszą Ci leady, czy w zamian za nierzadko grube kwoty uzyskujesz wyłącznie ładne statystyki. Jeśli szukasz porady to skontaktuj się z nami.
  4. Przemyśl czy robisz wszystko co ma sens i jest w Twoim zasięgu w zakresie brandingu – może okazać się np. że całkowicie za darmo możesz zdobyć liczne opinie na Google Maps (dawne Google Moja Firma) od zadowolonych klientów.
  5. Działaj według planu marketingowego. To podstawa! Planuj, mierz wyniki, wprowadzaj poprawki, rezygnuj z tego co nieefektywne, rozwijaj to co przynosi korzyści i szukaj nowych możliwości. Jeśli potrzebujesz wsparcia ekspertów po prostu do nas napisz.
Bartosz Wiczyński

Bartosz Wiczyński

graphic designer • marketing specialist

Ekspert z 10-letnim doświadczeniem z zakresu grafiki komputerowej, tworzenia stron internetowych, fotografii i marketingu. Stale poszukuje wiedzy, zapytany może długo i z pasją opowiadać o najnowszych trendach w branży reklamowej i optymalnych rozwiązaniach.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również:

Odpowiemy na Państwa potrzeby

KONTAKT

Prosimy o zaznaczenie poniższych zgód:

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Poznań, POLAND

+48 515 065 068

kontakt@somethingmore.pl

WYCENA

Przygotowujemy indywidualne wyceny dla każdego projektu - wystarczy wysłać wiadomość przez formularz kontaktowy. Wycena przyjdzie w max. 24 godz.

PEŁNA SATYSFAKCJA

Jesteśmy zgranym zespołem, który realizuje projekty z pasją i zaangażowaniem. Dotrzymujemy ustalonych terminów. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie.

Przekonaj się, że warto!

SOCIAL MEDIA

NEWSLETTER

Copyright © 2022 Somethingmore.pl | Polityka prywatności